Als je zwanger bent of wilt worden, is het belangrijk om op je eten en drinken te letten, goed – gezond en gevarieerd eten is daarom zeer belangrijk. Daarmee houd je je lichaam en geest gezond. Dat is goed voor jezelf, maar ook voor je ongeboren kind, wat voor de meeste toekomstige moeders een extra stimulans is.

Combinatie van zwangerschap en voeding is voor sommige aanstaande moeder een lastige combinatie, zeker als je van producten houdt die je dan juist niet mag hebben.

Zwangerschap en voeding – wat mag je niet eten

Het is algemeen bekend dat er een paar producten zijn die je tijdens je zwangerschap niet mag eten. We gaan alles op een rijtje zetten wat je niet mag hebben:

  • Er mag zo weinig mogelijk vitamine A geconsumeerd worden omdat deze schade kan veroorzaken aan je ongeboren baby. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en supplementen. Lever bevat veel vitamine A, daarom wordt het geadviseerd om leverproducten zoals paté en leverworst beter te laten staan tijdens de zwangerschap.
  • Koffie: het is beter om koffie in ieder geval te minderen tot 1 á 2 kopjes per dag, het is ook verstandig om geen energiedranken te drinken waar veel kaffeine in zit tijdens de zwangerschap.
  • Er mag geen zachte kaas gegeten worden gemaakt van rauwe melk.Deze kazen kunnen namelijk de bacterie Listeria bevatten welke schade kan aanbrengen bij je ongeboren baby.
  • Eet geen rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters deze kunnen ook schadelijk zijn voor je baby. Daarnaast kun je beter ook volgende soorten vis laten staan: roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel; paling uit de Nederlandse rivieren worden ook afgeraden tijdens zwangerschap.
  • Tijdens zwangerschap mag je ook geen rauw vlees eten, deze kan namelijk een parasiet bevatten ‘’toxoplasma’’, deze parasiet kan toxoplasmose veroorzaken en is zeer gevaarlijk voor de ongeboren baby.

Bovendien is drinken van alcohol en roken van sigaretten zeer slecht voor je baby, dus ook dat kun je beter laten staan.

Verse producten kunnen beter niet te lang worden bewaard en eet geen kliekjes van afgelopen dagen. Het beste is om vers eten te bereiden en direct opeten of tenminste dezelfde dag.

Je hebt al zoveel om over na te denken tijdens zwangerschap, soms ook veel zorgen. Zwangerschap en voeding is dan nog één puntje die je niet mag vergeten.

Wat mag je wel eten tijdens zwangerschap

Het is belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, je moet natuurlijk veel vitamines binnen krijgen. Het is niet verstandig om te lijnen tijdens zwangerschap, bij het afbreken van vetten komen schadelijke stoffen vrij die dus met bloed bij jou baby terecht kunnen komen. Veel verse producten en vooral veel groente en fruit is altijd een goede keuze om te eten, dat geldt ook tijdens de zwangerschap. Als je alle bovengenoemde producten vermijdt en gevarieerd probeert te eten zal je genoeg goede stoffen en vitamines binnen krijgen.

Zoals je ziet hoeft de combinatie van zwangerschap en voeding helemaal niet moeilijk te zijn, een beetje opletten op wat je binnen krijgt moet al voldoende zijn.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten